Spring naar inhoud

Repeat

De blik op de toekomst

De blik op de toekomst

Ons vizier is altijd gericht op de toekomst. Op hoe we het nog beter kunnen doen, waar kansen liggen en waar we de bakens moeten verzetten. We zetten in op innovatie en versnelling in veredeling. We lopen regelmatig voor de troepen uit en boeken als eerste successen. De afgelopen jaren keken we altijd naar de buitenwereld, naar hoe we het voor onze klanten en telers nog beter kunnen doen. Hoe we de samenwerking met partners nog waardevoller maken. De blik is inmiddels óók naar binnen gekeerd: hoe kunnen we binnen de geledingen van HZPC beter en effectiever samenwerken? 

Aurora: a new dawn

Onze manier van werken kan beter en efficiënter. Zodat we onze klanten en telers nog beter van dienst kunnen zijn. Dat begint met de werkprocessen tegen het licht te houden: hoe werken we nu binnen en tussen de verschillende vestigingen van HZPC samen en waar liggen de kansen om te verbeteren? Aurora is het Business Transformation Program dat invulling geeft aan een nieuwe, andere manier van werken binnen HZPC. Uniforme werkprocessen en kwaliteitsdefinities worden ondersteund door een computerprogramma dat planning, productie, financiën en logistiek van alle vestigingen met elkaar in verbinding brengt. In de zomer van 2023 gaat HZPC van start met de implementatie van het computersysteem, tot die tijd ligt de focus op het vaststellen en implementeren van de nieuwe werkprocedures.

Aurora is een omvangrijk en ingrijpend transformatieproces. Het vraagt om zorgvuldigheid en oog voor de impact ervan op onze medewerkers. We nemen de tijd om werkprocessen en het systeem met zorg te implementeren, zodat we daar over een aantal jaren de vruchten van kunnen plukken.  

Klanttevredenheidsonderzoek

De relatie en de samenwerking met onze klanten is van cruciaal belang. Doordat we vaak al jaren samen optrekken, kennen we elkaar goed. Om ze nog beter van dienst te kunnen zijn, lieten we een onderzoek uitvoeren naar klantervaring en -tevredenheid. Maar liefst 312 klanten deden mee aan het onderzoek en gaven HZPC gemiddeld een 4 op een schaal van 5. De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we om onze doelstellingen verder aan te scherpen en onze dienstverlening te verbeteren. In boekjaar 2022-2023 herhalen we het onderzoek onder onze klanten.

Zorg voor voedselzekerheid en het milieu

De wereldvoedselvoorziening komt steeds verder onder druk te staan. De coronapandemie, natuurrampen, extreme droogte in Afrika en gewapende conflicten en oorlogen zoals in Oekraïne hebben grote impact. De wereldbevolking groeit met rasse schreden, de vraag naar voedsel groeit net zo hard. Tegelijkertijd hebben de Verenigde Naties (VN) ‘zero hunger’ tot één van de belangrijkste duurzame ontwikkeldoelen voor 2030 uitgeroepen. In de delen in de wereld waar de voedselvoorziening minder onder druk staat, wordt de roep om duurzaam geproduceerd voedsel steeds groter. Het liefst dichtbij huis en met grote zorg voor het milieu.

Onze belangrijkste drijfveer is om een bijdrage te leveren aan hoogwaardig en duurzaam voedsel voor de wereldbevolking. ‘Feeding the world’ is wat ons drijft. Elke dag en bij alles wat we doen. We produceren uitgangsmateriaal voor gezond en betaalbaar voedsel. Dankzij goede genetica, hightech-oplossingen en teeltkennis vergroten we de voedselproductie per m2 grond, terwijl onze carbon footprint steeds kleiner wordt. 

We zijn ervan overtuigd dat we met ons pootgoed een belangrijke bijdrage leveren aan de volgende Sustainable Development Goals die de VN in 2015 vaststelden:

HZPC heeft dit vertaald in een duurzaamheidsstrategie waarbij we de wereldwijde uitdagingen op het gebied van klimaatveranderingen, voedselzekerheid en verantwoord voedsel (obesitas versus ondervoeding) het hoofd bieden. Onze aanpak is gefundeerd op drie pijlers:

Zorg voor het milieu

  • Duurzame aardappelrassen ontwikkelen
  • Verantwoordelijkheid nemen in de keten
  • Negatieve impact van distributie pootgoed verkleinen

Voedselzekerheid

  • Voeden van meer mensen wereldwijd door het ontwikkelen van duurzame aardappelrassen
  • Zorg voor genetische bronnen

Sociale impact

  • Bijdragen aan gezonde voeding
  • Investeren in menselijk kapitaal
  • Dialoog en transparantie

In 2021 hebben we een grote verscheidenheid aan stakeholders gevraagd naar hun mening over het duurzaamheidsbeleid van HZPC. Kwekers, telers, klanten, klanten van klanten, maatschappelijke organisaties, medewerkers en management vulden hiertoe een digitale vragenlijst in. Op basis van wat onze stakeholders belangrijk vinden en waar wij als HZPC ook daadwerkelijk het verschil kunnen maken, hebben we de drie pijlers vertaald naar concrete acties. De belangrijkste onderwerpen hebben we vastgelegd in een materialiteitsmatrix.

Belangrijkheid 2,5 = laag, 5 = hoog. Impact 1 = laag, 5 = hoog.

Lees nog meer over wat HZPC de afgelopen twee jaar heeft bereikt op het gebied van duurzaamheid in ons CSR-verslag. 

Samen verder groeien

Het is al vaker gezegd: de vraag naar gezond en voedzaam voedsel als de aardappel zal blijven groeien, ongeacht de instabiliteit en onzekerheid in de wereld. HZPC heeft in alle hoeken van de wereld een goede positie opgebouwd. Er liggen mooie kansen voor de hybride aardappelen in regio’s waar de bevolking hard groeit en transport ons soms voor uitdagingen stelt, zoals in Afrika en Azië. De introductie ervan vraagt wellicht om nieuwe partnerschappen en slimme samenwerkingen om goed voet aan de grond te krijgen. We zien de markt in Noord- en Zuid-Amerika groeien en ook in Australië en Nieuw-Zeeland heeft HZPC haar plek veroverd. En in een opkomende economie als China kunnen we nog grote stappen zetten. Ook landen waar sprake is van financiële problemen, blijft de vraag naar voldoende voedsel voor de bevolking bestaan. Toch bleef het resultaat tijdens de coronajaren achter op onze meerjarenplanning. Desondanks zijn we positief gestemd over de verwachte hogere termijnmarkt voor consumptieaardappelen in Noordwest-Europa. Een goede prijs voor consumptieaardappelen vertaalt zich doorgaans ook naar een betere prijs voor pootgoed. Kortom, HZPC heeft alles in handen om nog verder te groeien. Samen met klanten, telers, medewerkers en partners.

Agent in beeld

Agent in beeld - Franco Faccennini

Agent HZPC in Uruguay

Noem mij een romanticus, maar ik vind het echt magisch: met je blote handen de aarde loswroeten en aardappelen vinden. Het is alsof je elke keer opnieuw een schat opgraaft. De liefde voor aardappelen zit in mijn genen. Samen met mijn broers Guido en Emiliano nam ik zes jaar geleden het familiebedrijf van mijn vader over. Hij was echt een autoriteit op het gebied van aardappelen: hij ontwikkelde de pootaardappelmarkt in Uruguay, deed zaken met Brazilië, Canada en het Caribisch gebied. En hij richtte HZPC Latijns-Amerika op in Argentinië.

Het spreekt voor zich dat mijn vader een belangrijke leermeester voor mij is geweest. Al van jongs af aan. Ik klom altijd op de oogstmachines om te helpen de aardappelen te scheiden van de grond. En in onze achtertuin in Montevideo pootte ik samen met mijn vader aardappelen. Ik ging ook met hem mee om telers te bezoeken in Argentinië. Toen ik 18 was werkte ik vier maanden bij HZPC in Metslawier in Nederland. Daar leerde ik – naast hard tegen de wind in fietsen - de aardappelhandel pas echt goed kennen

Ons bedrijf regelt eigenlijk alles voor HZPC in Uruguay: van documentatie, import, nieuwe aardappelrassen testen en introduceren tot sales en marketing. Uiteraard hebben we de werkzaamheden onderling verdeeld, maar omdat we maar klein zijn heb ik met alle facetten te maken. Die complexe dynamiek vind ik geweldig. Ik houd me voornamelijk bezig met de contacten met HZPC Holland en zorg ervoor dat de distributie van pootgoed van a tot z op rolletjes loopt. Ik heb veel contact met onze belangrijkste klanten, de pootgoedtelers in Uruguay. Daardoor ben ik veel buiten, dat is heerlijk. Ik heb ook echt het idee dat ik onderdeel ben van iets dat veel groter is dan ikzelf: voedsel verbouwen om het land te voeden.

De aardappelmarkt in Zuid-Amerika is heel divers. Er is wel één grote gemene deler: de consument, die vaak geen weet heeft van verschillende aardappelrassen en hoe je die rassen kunt gebruiken. In Uruguay was er lange tijd maar sprake van één ras, maar inmiddels is de markt veel competitiever geworden. Bijna elk jaar worden er weer nieuwe rassen geïntroduceerd. De onderlinge concurrentie onder handelaren wordt steeds groter: telers worden steeds beter in het verbouwen van aardappelen, terwijl de consumentenmarkt vrij stabiel is. Ze kunnen met minder areaal toe om dezelfde opbrengst te krijgen.

Het is dus erg belangrijk dat we nieuwe kansen op de markt creëren en ook nieuwe aardappelproducten ontwikkelen.

Het is dus erg belangrijk dat we nieuwe kansen op de markt creëren en ook nieuwe aardappelproducten ontwikkelen. Als aardappelmensen hebben we een belangrijke taak om de consument beter op te voeden. We kunnen nog veel beter en vaker vertellen hoe voedzaam aardappelen zijn en dat het een heel efficiënt gewas is. Door de kennis bij de consumenten te vergroten, kunnen wij onze rassen veel beter vermarkten. Daar liggen nog mooie kansen voor ons!

Versie:
v6.2.38

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report