Bericht van Martin Jansen Klomp
Aan de vooravond van een transformatie
Er werd dit jaar opnieuw een enorm beroep gedaan op onze veerkracht en wendbaarheid. De licentieteelt in met name Azië en Amerika nam een vlucht, terwijl de oogst in Noordwest-Europa om meerdere redenen tegenviel. Het was een jaar met pieken en dalen. Ons percentage verkocht als pootaardappelen lag dit jaar veel hoger dan de jaren hiervoor. En dat vertaalde zich in een goede uitbetalingsprijs voor onze telers.
Een nieuwe balans
Over de hele linie zien we een nieuwe balans ontstaan. Onze strategie om ons te richten op verschillende segmenten en regio’s, werkt in ons voordeel. Waar we in opbrengst en areaal inleveren in Europa, kunnen we op andere plekken in de wereld stappen voorwaarts maken. Er is namelijk nog altijd een wereld te winnen als je bedenkt dat er maar een klein gedeelte van het wereldaardappelareaal gepland wordt met de rassen van HZPC.
Weerbarstig
In 2023-2024 wisten we niet te groeien. Dit hadden we van te voren niet zo ingeschat. Niemand had rekening gehouden met zo’n bijzonder groeiseizoen. Het leert ons weer hoe weerbarstig en onvoorspelbaar de pootgoedteelt kan zijn. En hoe belangrijk veerkracht en wendbaarheid zijn. Voor ons, maar ook voor onze medewerkers, telers, klanten en partners. Daarvan hebben we ook dit jaar weer blijk gegeven.
Het wachten dubbel en dwars waard
Ik wil benadrukken dat de groei wereldwijd niet ten koste gaat van Noordwest-Europa in het algemeen en Nederland in het bijzonder. Juist niet. Dankzij de groei elders in de wereld, kunnen we investeren in research en de ontwikkeling van nieuwe rassen versnellen. De komende tien jaar komen er HZPC rassen op de markt waarvan de impact ongekend is op onze telers, klanten en het milieu. En op onze bijdrage aan de voedselzekerheid wereldwijd. Dat vraagt om nog wat geduld, maar dat is het dubbel en dwars waard.
Het kan en moet anders
We staan aan de vooravond van een transformatie van de pootgoedsector. Die komt deels voort uit de noodzaak om te verduurzamen, maar wordt vooral gedreven door onze eigen overtuiging dat het anders kan en moet. Daarom werken we met Aurora (ons business transformatie programma) aan versteviging en verbetering van onze eigen interne organisatie. Richten we ons op versnelling binnen ons veredelingsprogramma. Maken we ons sterk voor nieuwe technieken. Effenen we het pad voor anderen en vragen we telers, klanten, partners en medewerkers om mee te doen. Met zijn allen hebben we een bijzonder mooie toekomst in handen.
Nieuwe uitdagingen, nieuwe kansen
We gaan een toekomst tegemoet die we slechts ten dele kunnen voorzien. Juist nu is het belangrijk om open te staan voor wat er om ons heen gebeurt en ook buiten gebaande paden onze weg te zoeken. Nieuwe uitdagingen zijn ook nieuwe kansen. HZPC Holland B.V. heeft samen met haar telers en klanten opnieuw bewezen wendbaar en veerkrachtig te zijn. Daar kunnen we met zijn allen ontzettend trots op zijn en geeft vertrouwen voor een mooie toekomst.
Martin Jansen Klomp
Regional Manager Benelux