Scherpte en wendbaarheid
Waar we na twee coronajaren koersten op herstel, kregen we te maken met de volgende crisis: de inval van Rusland in Oekraïne. Alles wat vanzelfsprekend was, stond opnieuw op losse schroeven. In de hele productieketen voelden we de consequenties van dit conflict: er was sprake van tekorten, heroverwegingen van klanten, een devaluatie van ongekende grootte en toenemende grondstofkosten. Dat vroeg om scherpte en wendbaarheid en nog efficiënter werken dan we al deden.
Doordat de markt veranderde, waren we genoodzaakt om mee te veranderen. De fritesindustrie herstelde zich en vanuit Afrika nam de vraag toe. De vraag vanuit Azië bleef juist achter op de verwachtingen. Voor het seizoen 2022-2023 hebben we onze planning drastisch aangepast, zodat het areaal pootgoed beter in balans komt met de veranderde vraag. We kiezen ervoor om rassen te telen die geschikt zijn voor meerdere markten en het planningsproces zo efficiënt mogelijk te organiseren. Telers en medewerkers van HZPC Holland B.V. hebben alles op alles gezet om dat voor elkaar te krijgen en dat is gelukt.
Nog beter aansluiten bij telers en klanten
Juist in deze tijd waarin langetermijnplanningen worden doorkruist door onvoorziene ontwikkelingen in de markt, is vertrouwen de basis. Telers, klanten en medewerkers van HZPC Holland B.V.: we hebben elkaar in de keten nodig om resultaten te boeken die voor een ieder goed zijn. In 2022-2023 lieten we zien dat we in staat zijn om ook onder moeilijke omstandigheden samen te werken. Door het beste uit elkaar te halen, kritisch te zijn en elkaar uit te dagen.
In alles wat wij doen bij HZPC Holland B.V., stellen we ons de vraag: hoe kunnen we onze klanten en telers zo goed mogelijk faciliteren. Zodat zij kunnen doen wat het best bij hun bedrijf past. Daarom herzien we met het Business Transformation Program Aurora onze werkwijze: hoe kunnen we efficiënter werken en ervoor zorgen dat iedereen over dezelfde data beschikt. Zodat we nog beter aansluiten bij wat onze klanten en telers nodig hebben.
Daarnaast zetten we in op de ontwikkeling van aardappelrassen die weerbaarder en nog duurzamer zijn. Rassen die om minder input vragen, zoals water en gewasbeschermingsmiddelen en tegelijkertijd een hogere opbrengst hebben. Dat is goed voor het milieu, de telers, onze klanten én de consument.
Nederlandse pootgoedteelt van onschatbare waarde
Veel mensen realiseren zich niet dat we in Nederland echt iets bijzonders in handen hebben. De kennis van de pootgoedteelt is ongekend in ons land en van onschatbare waarde voor de rest van de wereld. Veredelaars en telers zijn nagenoeg buren van elkaar. Dat werkt creativiteit, inventiviteit en vernieuwing in de hand.
Het is belangrijk dat Nederlandse pootgoedtelers de tijd en mogelijkheden worden gegund om zich aan te passen om te kunnen voldoen aan nieuwe eisen en maatregelen. Zodat zij met hoogwaardige gecertificeerde uitgangsmateriaal ervoor kunnen blijven zorgen dat mensen elders op de wereld lokaal voedsel kunnen produceren.
Nieuwe uitdagingen, nieuwe kansen
We gaan een toekomst tegemoet die we slechts ten dele kunnen voorzien. Juist nu is het belangrijk om open te staan voor wat er om ons heen gebeurt en ook buiten gebaande paden onze weg te zoeken. Nieuwe uitdagingen zijn ook nieuwe kansen. HZPC Holland B.V. heeft samen met haar telers en klanten opnieuw bewezen wendbaar en veerkrachtig te zijn. Daar kunnen we met zijn allen ontzettend trots op zijn en geeft vertrouwen voor een mooie toekomst.
Martin Jansen Klomp
Regional Manager Benelux